Saturday 1 March 2014

طب بما إن مافيش مهرب من التفكير بالموضوع غير هنا.. ـ
أكتب عن ايه؟
أكتب عن ايه؟
أكتب عن الشغل؟
ولا قبليها بشوية عن التيرم اللي فات؟
عن يوم ما اتقابلنا؟
عن اللي عيشته في الكلية؟
ولا قبليها؟ بـ بتاع 9 شهور كدة؟
بس
ده أنا مش هكتبه هنا .. ده ليه مدونة لوحده بئالها سنة.. وماكتبتش فيها حاجة لسا.. ـ
اديني بدأت افتكر الموضوع تاني.. طب اعمل ايه؟
خليني أكتب عن اللي ناوي أعمله.. ـ
ده الحاجة الوحيدة اللي بتخليني ارتاح شوية من إني افشخ نفسي من جوة.. ـ
التيرم التاني هيبدأ يوم 8
 الدراسة حوالي 40 يوم.. ـ
ماعنديش فكرة عن نسبة اللي هيتلغى من المنهج.. ـ
بس أنا بحسد طلاب الأكاديمية على إنهم بدءو بقالهم اسبوع
إحنا هنتضغط ضغطة زفت التيرم ده
أنا مش عارف لسا أنا نيّلت ايه في التيرم اللي فات
بس غالبا يا سمركورس يا هعيد السنة.. ـ
أنا فعلا كنت رامي التيرم اللي فات ده.. ـ
بس دلوقت أنا فُقت على الـ ولا حاجة اللي في ايدي
والأمور دلوقت ماعادتش تستحمل إني أفضل مغمي عقلي بالحلم
أنا لازم أتصرف بسرعة وأنجز
عشان كدة.. ـ

أنا ناوي بإذن الله أخلص التيرم ده بتقدير.. ـ
وأشوف إن كنت هعيد السنة ولا هلبس سمركورس
وآخد كورسات الجافا اللي عايز ابتديها بئالي شهر.. ـ
عايز ابدأ الكورسات دي قبل السنة الجاية
أحاول أخلص الكورسات دي، مع إنجاز الدراسة بتقديرات كويسة
وأشوف لي شغل حقيقي.. ـ
وأبقى شبه جاهز إني ارتبط بقواعد المجتمع ده.. ـ
عشان مابقاش زي ما أنا دلوقت.. ـ


---

بعيدًا عن الموضوع.. مدونين كتير أوي وحشوني
وعايز ابقى أشوفهم وأقعد معاهم
سواء الإسكندرانية أو اللي في القاهرة أو مدن تانية ماعرفهاش
دي مجرد أحلام، لإن مافيش حد فيهم يعرفني لدرجة إنه يقبل يقابلني ونقعد نتكلم وكدة.. ـ
عموما، يمكن فرصتي تبقى في لقاء المدونين الجاي.. ـ
ادينا مستنيين

1 comments:

L.G. said...

مش كفاية الفكرة المهم انك تنفذها من بكرة خطط وحط جدول زمني ونفذ وربنا حيعينك ودرب نفسك على الالتزام ده اهم حاجة
ممتقلقش قريب ان شاء الله نعمل تجمع تدويني

Post a Comment